2010-08-30

“Over pakweg twintig jaar kunnen we ons nauwelijks meer voorstellen hoe de wereld er zonder elektrische auto’s uitzag. Maar, wat u zegt, voorlopig staat de elektrische automobiliteit nog in de kinderschoenen”, aldus een insider. Wie zich echter in de materie verdiept, ziet dat de ontwikkelingen rond de elektrische auto steeds meer in een stroomversnelling raken. Zo gaat Jan Lammers een speciale raceklasse voor elektrisch aangedreven auto opstarten.

Stroomleverancier Essent vatte twee jaar geleden al het plan op om elektrisch autorijden te promoten en daarbij zelf het voortouw te nemen. Zo liet Essent een dertigtal VW’s Golf en een tiental Daihatsu’s Sirion 2 ombouwen tot auto’s die honderd procent elektrisch rondzoeven. De VW’s Golf zijn van het type Variant, anders kan het circa 300 kg zware accupakket niet mee aan boord, zonder al te veel aan laadruimte in te boeten. Deze wagens zijn omgebouwd door ECE in Lochem, het ombouwbedrijf van Lotus-importeur Willem van der Kooy. De Sirions zijn omgebouwd door InnosysDelft. Die Daihatsu’s hebben dan ook het ID-loge op de neus.

Accuverwachting
De proef van de Essent-ambassadeurs, zo worden de medewerkers genoemd die hun lease-auto van de zaak vrijwillig hebben omgewisseld voor een elektrisch voertuig, begon op vijf november 2009, dus een klein jaar geleden. Voornaamste doelstelling is uiteraard praktijkervaring op te doen omtrent de actieradius bij dagelijks gebruik, de oplaadtijd van de accu en de levensduur van het accupakket. Om een idee te geven: de zogeheten ‘accuverwachting’ geeft inmiddels aan dat de accu’s na drieduizend keer opladen (twee keer per dag opladen, oftewel vier jaar intensief gebruik) nog op circa tachtig procent van hun capaciteit zullen zitten.

In de strenge wintermaanden bleek de actieradius door de kou af te kalven tot 75 procent. Anders gezegd: ‘s winters kun je zonder op te laden toch nog gemakkelijk tweederde van de afstand afleggen, die je zomers vlotjes kunt rijden.

Stille tocht
Om te bewijzen dat elektrisch rijden niet in de categorieën ‘suffig en tuttig’ valt, organiseerde Essent afgelopen vrijdag een ‘e-rally’. Hierbij reed een 25-tal elektrische auto’s een 70 km lange puzzelrit over de Veluwe, met begin- en eindpunt in Apeldoorn. In de auto’s waren de ‘ambassadeurs’ vergezeld van beleidsmakers van de overheid, die betrokken zijn bij het stimuleren van elektrisch rijden in gemeenten en provincies.

Jan Lammers gaf bij hotel De Keizerskroon het startsein voor deze ’stille tocht’. Eén van de vragen die de deelnemers moesten beantwoorden luidde: “Hoeveel kost een ’volle tank’ van een elektrische auto?” Vraag me niet hoe de berekening precies verliep, maar het antwoordde luidde: iets meer dan zes euro.

De winnaar van de e-rally werd bepaald op basis van accustand. Aldus: je vertrekt met volle accu’s, verbruikt stroom onderweg, regeneert stroom bij het remmen en wie na afloop het minste heeft verbruikt, is winnaar. Op basis van het stroomverbruik werd berekend dat de winnaars met hun auto een afstand van 272,75 km zonder opladen hadden kunnen afleggen.

Blitse bolides
Wat deed Jan Lammers in Apeldoorn?, hoor ik u nu vragen. Wel, voorafgaand aan de rallystart ontvouwde de inmiddels 53-jarige coureur zijn plannen voor een nieuwe raceklasse van louter elektrische auto’s. Die auto’s moeten eruit zien als een blitse Formule 1 bolide. Ze bezitten een stevig accupakket en hebben een elektromotor bij alle wielen.

Gimmick van deze auto’s is dat ze geen remmen hebben: de coureurs remmen op de motor waarbij de bewegingsenergie die bij het remmen vrijkomt in de accu’s wordt opgeslagen.

Qua techniek worden het supereenvoudige racewagens. Want afgezien van de accu’s en de elektromotoren hebben die auto’s vooral heel veel niét: géén benzinetank, géén verbrandingsmotor, géén versnellingsbak, géén differentieel, géén aandrijfassen, géén uitlaat. Vooral dat laatste aspect pakt gunstig uit voor de stroomlijn, want dan kun je de achterkant van de wagens zo modelleren dat er minimale turbulentie achter de auto’s ontstaat.

Tien rondjes
Lammers wil de eerste prototypes in voorjaar 2011 presenteren, wellicht op AutoRAI 2011. Hij hoopt op een vol startveld van zo’n twintig tot dertig auto’s, waarmee op Zandvoort, Assen en Zolder geraced kan worden als onderdeel van de gebruikelijke raceprogramma’s op die circuits. Voor het door hem zeer bekende circuit van Zandvoort denkt Jan Lammers dan een race van een kwartier tot twintig minuten, wat neerkomt op zo’n tien rondjes.
Over de prijzen van de bolides en hoe de constructie precies gaat worden (gaan de coureurs de auto’s leasen of kopen) valt nog weinig concreets te melden. Wel dat het concept zo kostenefficiënt mogelijk wordt opgezet. Dit kan bereikt worden door een eenheidsklasse met allemaal dezelfde auto’s te creëren. Waarbij allerlei zaken gedeeld kunnen worden, van onderdeleninkoop, via de training van de monteurs tot de huur van een hospitality-tent.

Eén ding is duidelijk: als deze nieuwe raceklasse van de grond komt, krijgt het imago van het elektrische rijden een enorme boost.

We blijven het volgen.