2010-08-30
Over pakweg twintig jaar kunnen we ons nauwelijks meer voorstellen hoe de wereld er zonder elektrische autos uitzag. Maar, wat u zegt, voorlopig staat de elektrische automobiliteit nog in de kinderschoenen, aldus een insider. Wie zich echter in de materie verdiept, ziet dat de ontwikkelingen rond de elektrische auto steeds meer in een stroomversnelling raken. Zo gaat Jan Lammers een speciale raceklasse voor elektrisch aangedreven auto opstarten.
Stroomleverancier Essent vatte twee jaar geleden al het plan op om elektrisch autorijden te promoten en daarbij zelf het voortouw te nemen. Zo liet Essent een dertigtal VWs Golf en een tiental Daihatsus Sirion 2 ombouwen tot autos die honderd procent elektrisch rondzoeven. De VWs Golf zijn van het type Variant, anders kan het circa 300 kg zware accupakket niet mee aan boord, zonder al te veel aan laadruimte in te boeten. Deze wagens zijn omgebouwd door ECE in Lochem, het ombouwbedrijf van Lotus-importeur Willem van der Kooy. De Sirions zijn omgebouwd door InnosysDelft. Die Daihatsus hebben dan ook het ID-loge op de neus.
Accuverwachting
De proef van de Essent-ambassadeurs, zo worden de medewerkers
genoemd die hun lease-auto van de zaak vrijwillig hebben
omgewisseld voor een elektrisch voertuig, begon op vijf november
2009, dus een klein jaar geleden. Voornaamste doelstelling is
uiteraard praktijkervaring op te doen omtrent de actieradius bij
dagelijks gebruik, de oplaadtijd van de accu en de levensduur van
het accupakket. Om een idee te geven: de zogeheten accuverwachting
geeft inmiddels aan dat de accus na drieduizend keer
opladen (twee keer per dag opladen, oftewel vier jaar intensief
gebruik) nog op circa tachtig procent van hun capaciteit zullen
zitten.
In de strenge wintermaanden bleek de actieradius door de kou af te kalven tot 75 procent. Anders gezegd: s winters kun je zonder op te laden toch nog gemakkelijk tweederde van de afstand afleggen, die je zomers vlotjes kunt rijden.
Stille tocht
Om te bewijzen dat elektrisch rijden niet in de categorieën
suffig en tuttig valt, organiseerde Essent afgelopen
vrijdag een e-rally. Hierbij reed een 25-tal
elektrische autos een 70 km lange puzzelrit over de Veluwe,
met begin- en eindpunt in Apeldoorn. In de autos waren de
ambassadeurs vergezeld van beleidsmakers van de
overheid, die betrokken zijn bij het stimuleren van elektrisch
rijden in gemeenten en provincies.
Jan Lammers gaf bij hotel De Keizerskroon het startsein voor deze stille tocht. Eén van de vragen die de deelnemers moesten beantwoorden luidde: Hoeveel kost een volle tank van een elektrische auto? Vraag me niet hoe de berekening precies verliep, maar het antwoordde luidde: iets meer dan zes euro.
De winnaar van de e-rally werd bepaald op basis van accustand. Aldus: je vertrekt met volle accus, verbruikt stroom onderweg, regeneert stroom bij het remmen en wie na afloop het minste heeft verbruikt, is winnaar. Op basis van het stroomverbruik werd berekend dat de winnaars met hun auto een afstand van 272,75 km zonder opladen hadden kunnen afleggen.
Blitse bolides
Wat deed Jan Lammers in Apeldoorn?, hoor ik u nu vragen. Wel,
voorafgaand aan de rallystart ontvouwde de inmiddels 53-jarige
coureur zijn plannen voor een nieuwe raceklasse van louter
elektrische autos. Die autos moeten eruit zien als
een blitse Formule 1 bolide. Ze bezitten een stevig accupakket en
hebben een elektromotor bij alle wielen.
Gimmick van deze autos is dat ze geen remmen hebben: de coureurs remmen op de motor waarbij de bewegingsenergie die bij het remmen vrijkomt in de accus wordt opgeslagen.
Qua techniek worden het supereenvoudige racewagens. Want afgezien van de accus en de elektromotoren hebben die autos vooral heel veel niét: géén benzinetank, géén verbrandingsmotor, géén versnellingsbak, géén differentieel, géén aandrijfassen, géén uitlaat. Vooral dat laatste aspect pakt gunstig uit voor de stroomlijn, want dan kun je de achterkant van de wagens zo modelleren dat er minimale turbulentie achter de autos ontstaat.
Tien rondjes
Lammers wil de eerste prototypes in voorjaar 2011 presenteren,
wellicht op AutoRAI 2011. Hij hoopt op een vol startveld van zon
twintig tot dertig autos, waarmee op Zandvoort, Assen en
Zolder geraced kan worden als onderdeel van de gebruikelijke
raceprogrammas op die circuits. Voor het door hem zeer
bekende circuit van Zandvoort denkt Jan Lammers dan een race van
een kwartier tot twintig minuten, wat neerkomt op zon tien
rondjes.
Over de prijzen van de bolides en hoe de constructie precies gaat
worden (gaan de coureurs de autos leasen of kopen) valt nog
weinig concreets te melden. Wel dat het concept zo
kostenefficiënt mogelijk wordt opgezet. Dit kan bereikt worden
door een eenheidsklasse met allemaal dezelfde autos te
creëren. Waarbij allerlei zaken gedeeld kunnen worden, van
onderdeleninkoop, via de training van de monteurs tot de huur van
een hospitality-tent.
Eén ding is duidelijk: als deze nieuwe raceklasse van de grond komt, krijgt het imago van het elektrische rijden een enorme boost.
We blijven het volgen.