Grand Prix van Hongarije 2002

Donderdag 15 augustus

Vertrek vanuit Utrecht om 12 uur met de bus van Gebo-GoGo tours, een ruime royal klas bus en niemand naast me dus lekker veel ruimte. De eerste Chauffeur heet Siegfried, hij brengt ons naar Arnhem.
In Arnhem geeft Siegfried het stuur over aan de chauffeurs die ons naar Budapest brengen, het zijn Patrick en Rick,
een mooi stel...... Rick een druk standje en Patrick de ruste hijzelf.Onderweg raak ik aan de praat met mensen waaronder uit Grootebroek Henk en Annelies maar ook uit Leiden, Amsterdam, Almeloo etc. Allemaal F1 liefhebbers.
Het is een goed stel chauffeurs..... die ons een leuke trip gaan bezorgen.
Zij trachten ons onderweg te entertainen (wat hun erg goed lukt) met een loterij (ik win niks).....
en zorgen voor drankjes, z.a. koffie, thee, soep, bier en fris maar ze hebben ook broodjes bal en
broodjes baadworst in de aanbieding....... en vergeet de tosties niet.
Om de twee a drie uur maken we een stop om de benen te strekken, en s’avonds stoppen we voor een maaltijd.
Als we weer even opweg zijn wordt er een filmpje gedraaid en voor de film is afgelopen slapen de meeste mensen al en gaat het licht uit...... we knarren lekker door op weg naar Hongarije via Duitsland en Oostenrijk.

Vrijdag 16 augustus

Rond vier uur arriveren we aan de grens van Hongarije......waar we onze pasporten moeten tonen aan een ontiegelijk sacherijnige douane beambte, maar alles is oke en we gaan weer op weg.
Om op het circuit te komen moeten we dwars door Budapest, een lang en hobbelig stukje.
Als we over de brug over de Donau rijden zien wij dat ook hier het water erg hoog staat

Donau ......................................

Over een half uur zullen we aankomen op het circuit....................De spanning stijgt.

Om 8 uur arriveren we op het circuit en parkeren we de bus, nemen een bakkie koffie en gaan we op weg naar onze tribunes...........ik wandel met Henk en Annelies het circuit op, waar we onze ogen uitkijken en al het F1 sfeertje proeven.
We kijken bij de F1 stands naar de shirts, modellen, petjes, pins etc.
Ik voel me hier thuis, kijk mijn ogen uit en geniet van de sfeer. Henk en Annelies zitten op silver 3, ik moet helemaal naar de achterkant van het circuit om mijn tribune op te zoeken...ik zit op de super silver tribune.

Maar eerst genieten we nog even van alles om ons heen en lopen langs de stands vol me tcaps, shirts en modellen.....
Dan ga ik de tribune opzoeken........ en loop het circuit rond. de sfeer is geweldig, allemaal mooi opgedoste mensen......
veel in het rood, maar ook veel mensen met andere dan Schumi kleding, iedereen is vrolijk en geniet van alles om hen heen.

Ik kom bij mijn tribune aan en zoek mijn plekje...........het is een mooie tribune met zitjes, ik kijk precies op de chicane en met een goed uitzicht over een groot gedeelte van de baan van af bocht 4 zie ik de wagens aankomen t/m bocht 9 waar zij uit het zicht verdwijnen.
Bij de eerste vrije training wordt ik gegrepen door het gebrul van de motoren........ zo een machtig geluid is het inhouden van het gas in de bochten dat gaat gepaard met een gerommel van de begrenzer en de na ontsteking en als ze hun gaspedalen weer naar beneden bewegen dan pakt de motor weer op met een geweldige kracht van de pk’s en schieten de wagens weer voorruit. Een paar druppels regen en wat bewolking weert hun niet.

Bij de 1e stint zie ik Philipe Massa, Mark Webber de chicane in duiken en Takumo Sato en Ralf Schumacher door het grind heen banjeren.
Bij de tweede vrije training breekt de zon goed door...... ik zoek even een ander plekje om de wagens wat dichterbij te kunnen fotograferen. Het is een machtig gezicht, en voor mij eigenlijk niet in woorden om te zetten wat mij het doet om hier dit mee te maken.

Als het geluid verstomd is ga ik op weg naar de bus, maar eerst wandel ik weer langs alle stands, halverwege kom ik Henk en Annelies weer tegen en nemen we wat te eten en te drinken en genieten wij van alles om ons heen. We kletsen wat, drinken wat en genieten van het heerlijke weertje en alles om ons heen..
Bij de bus aangekomen eten wij nog een broodje bal en een drankje en gaan op weg naar ons hotel. Ik verblijf in
*** hotelAlba Regia in het plaatsje Szekesfehervar (onuitspreekbaar).
Het is een goed hotel, ik neem wat broodjes tot mij neem een bad en ga even het dorp in, Het is feest in Szekesfehervar...... heel gezellig en een mooi optreden van een ploeg uit China zoals het klinkt. In de straatjes zitten de terrasjes vol.
Na een uurtje zoek ik mijn bed op en val in een heerlijk diepe slaap.
Morgen weer op om 5.30 uur.........

Zaterdag.....16 augustus.......Kwalificatiedag............

5.30 uur de wekker af, opstaan, aankleden, Zoals je ziet ik ben er klaar voor.

Geen rood maar geel voor het Ferrari team.

dan even ontbijten en om 6.30 uur de bus in op weg naar het circuit.
Op het circuit aangekomen wandelen ik weer met volle moet langs de paddock en lopen we weer om het hele F1 gebeuren heen naar mijn tribune, het is warm en mooi weer.
Ik geniet van de laatste vrije training en zie dat de wagens goed afgesteld worden, zij gaan sneller en sneller............
Bij de officiele kwalificatie zie ik Rubins Barrichello een tijd van 1’13”333 neerzetten met op de tweede plek Michael Schumacher, met daar achter de twee Williams van Ralf Schumacher en Pablo Montoya....... het beloofd een mooie wedstrijd voor Rubinio Barrichello te worden. Eindelijk is het zijn race weekend zoals zou blijken

Na de kwalificatie wandel ik weer terug naar de paddock en geniet nog even van alles om mij heen.
Ondertussen starten de formule 3000 hun wagens en ik pik dit nog wel even mee natuurlijk.
Bij de bus treffen we elkaar weer, kletsen we wat na en gaan op weg naar het hotel.

S’-avonds komt mijn collega Mario mij ophalen die verblijft op een camping aan het Ballatonmeer om even bij hem een hapje te eten en een colaatje te drinken. Ik klets gezellig met Mario en Romea en zie zijn zoontjes nog even voor het slapen gaan.
Het is een dik uur rijden dus Mario brengt mij weer naar het hotel en ik kruip mijn bed in.

Zondag 17 augustus Race day

De wekker loopt af........om 5 uur........ bed uit....douchen aankleden ontbijten pakken en wegwezen....
Om 6.30 uur worden we weer door de bus opgehaald en gaan op het circuit af.
Het is al behoorlijk druk als we aankomen op het circuit.
We gaan op weg naar de Paddock..Henk, Annelies en ik.... als we er aankomen is de warm up al begonnen....
Deze bekijken we vanaf een van de heuvels die uitkijkt op bocht 13/14/15.

Rond twaalf uur ga ik naar mijn Tribune op weg, onderweg veel vrolijk geluimde mensen die er echt zin in hebben om naar het F1 geweld te kijken. Ik neem plaatst op mijn plekje, de tribune loopt al vol en om 11 uur komen de rijders langs voor de “drivers parade” ....

Het is heet en de zon brand op mijn armen en benen, ik besluit de schaduw op te zoeken en vind deze achter de tribune,
waar ik even wat eet en drink..........Om 13.45 uur zoek ik mijn plekje op en ben er klaar voor.......de spanning stijgt..... de wagens komen langs voor de opstelling op de grid.........
14.00 uur....... de opwarmronde......... alle wagens komen langs...... een laatste check....... de banden opwarmen........ en als alle 20 wagens voorbij zijn valt er even een stilte...... aan de andere kant van he tcircuit staan de wagens klaar...........
De lichten gaan uit........dan brullen de wagens bij de start weg en een enorme herrie komt opnieuw bij ons langs de chicane......iedereen probeert zo snel mogelijk om zo ver mogelijk in het veld te komen, want dit circuit laat niet toe dat er veel ingehaald zal worden.
Barrichello neemt de kop vanaf zijn pole position met achter hem aan de gebroeders Schumacher en de rest van het veld, de race wordt gereden en de twee Ferrari’s zijn oppermachtig en deze race echt niet te verslaan.... met mij vele duizende fans maken mee dat... na 77 ronden en 306,075 km gaat Barrichello als eerste over de finnish, met Schumacher achter zich
op 0,4 seconden. Ralf Schumacher wordt derde.
Het publiek heeft genoten van dik anderhalf uur F1 geweld....... en gaat op weg naar huis.....Ik pak ook mijn spulletjes
op en wandel terug naar de bus.

Bij de bus nemen we nog een broodje bal....en wat te drinken.... en gaan rond 18.30 uur op weg naar huis......
Het was een mooi weekend........ en heb genoten van de Grand prix van Hongarije 2002 op het circuit van de Hongaroring.