2004 Formula 1 Foster's British Grand prix - Silverstone


vrijdag 9 juli,

Alles gepakt en gezakt ga ik op weg,
Om 11.00 uur, vertrek ik vanaf het Centraal station te Den Haag met Ticket + Travel naar Engeland, Silverstone,
We rijden via de Westerscheldetunnel richting Calais in Frankrijk in een Royal class bus van Maaskant reizen.
We hebben een fijn gezelschap en ik raak aan de praat met Cees, Nathalie en Edwin,
ook verwoed F1 liefhebbers.
Iedereen kijkt uit naar de Grand Prix die ons te wachten staat.
Rond 18.00 uur arriveren we in Calais, alwaar we een stop houden voor de sanitaire afgaven en voedselrijke inname.
Om 19.00 uur rijden we de Shuttle in, en gaan we "onder water" een belevenis apart.
De onderdoorgang duurt circa 30 minuten.

Le Shuttle

Als we in Engeland weer op weg gaan is het even wennen aan het rijden van de auto's aan de andere zijde van de weg,maar met chauffeur Michel en reisbegeleider Victor aan boord zal het allemaal wel op zijn pootjes terecht komen.
Zo komen we tegen 22.00 uur bij ons hotel the White House Hotel in Watford aan, we checken in en ik krijg een piepklein kamertje toegewezen aan de overkant van het hotel, maar het is er netjes en schoon en alles wat er zou moeten zijn is er aanwezig. Een redelijk bed, toilet, ligbad, tv en zelfs een waterkokertje om een bakkie thee te zetten.
Maar voor dat alles is er de puf niet en ik duik mijn bed in. Morgen om 5.30 uur opstaan.....pfft...

White House Hotel

zaterdag 10 juli,

Na een goed ontbijtje gaan we om 6.30 uur op weg naar het circuit waar we zo rond 8.30 uur arriveren.
Met de scanner in de tas ga ik op weg naar de ingang van het circuit, en zoek eerst even mijn tribune plaatsje op.
Ik zit op de overdekte tribune "Woodcoat" (houten jas???). Het is een goede plek alwaar ik uitzicht heb op de bochten "Bridge", "Priory", "Luffield", dan voor mij langs "Woodcoat" richting "Straigt"........
en met recht vóór mij de ingang van de pitsstraat.

Entree van het circuit en de tribune Woodcote


Na de vrije trainingen van de F1 met het heerlijke geluid van de bolides ga ik de stands langs met al hun kleurrijke merchendise, alle caps, shirts, modellen, vlaggen zijn zij hier op Silverstone rijkelijk aanwezig.
Al snel vind ik een stel earplugtubes voor mijn verzameling, die ik naderhand eigelijk beter nu in mijn oren had kunnen stoppen want ik heb een irritante suis in mijn rechter oor.....
Na een warme coco met donuts ga ik aan een rondje circuit beginnen.
De sfeer is hier geweldig, de Engelse fans brengen een apart gevoel mee naar het circuit, en de meeste komen Jensen Button een warm hart toedragen. Jensen is daar erg geliefd.

BAR en de Mclaren


Tijdens mijn wandeling zie ik de training van de Porsche Supercup, waarin Patrick Huisman in zijn
"DeWalt Porsche zich op een 8e startplek kwalificeert.
Overal om het circuit staan Snackcars, met een zeer ruime aanbieding in drank en etenswaar, waaronder natuurlijk de GROTE glazen bier waar de Engelsen zo gek op zijn.
De wandeling om het circuit is best pittig en ik besluit terug te gaan naar mijn tribune om niks te hoeven missen
van de officiële kwalificatie, welke om 13.00 uur begint.
Op mijn plekje terug gekomen maken wij hier op Silverstone een zeer aparte 1e kwalificatie mee.
Om de dreiging van de boven het circuit hangende bui te ontduiken trachten de coureurs een zo "langzaam mogelijk"
rondje te maken om maar niet als laatste straks in de officiële kwalificatie als laatste naar buiten te moeten.
Maar de bui blijft weg en ieder tracht een zo snel als mogelijke rondetijd neer te zetten.
Het is een bijzonder spannende kwalificatie, en Kimi Raikonen zet de snelste tijd neer, 1,18,233 the iceman is back, naast hem staat Rubens Barrichello met een tijd van 1,18,305.
Achter hen staan Jensen Button met 1,18,580 en naast hem Michel Schumacher met een tijd van 1,18,710.
Als 5e t/m 8e kwalificeren zich Truli, Alonso, Couldhart en Montoya.
Panis wordt zijn tijd afgenomen omdat hij Massa hinderde tijdens het zetten van zijn tijd.
Ook Fissichella en Alonso starten achteraan omdat hun motor is vervangen.
De wagens van Minardi zullen zonder sponsorstickers rijden uit respect voor
John Walton de sport director van het Minardi team die gister is overleden.

Schumi en Truli


Na de kwalificatie zien we de F3000 hun race rijden, Robert Doornbos start vanaf een 9e plek, en het wordt een spannende race, helaas kan ik de finish niet meemaken omdat ik om 17.30 uur al bij de bus terug moet zijn.
Achteraf blijkt dat Robert niet verder is kunnen komen dan de 9e plek. Hij heeft de set-up van zijn wagen niet echt op orde kunnen krijgen. Zijn Teammaatje Vitantonio Liuzzi pakt de overwinning in de Arden International,
Robert behoud wel zijn 3e plaats in het kampioenschap met 21 punten.
Om een uur of 20.00 arriveren wij in het hotel. Ik heb op het circuit al mijn diner gedaan met een chips en chicken
dus hoef ik niet meer te eten, en neem een bad en een douche waarbij ik bijna mijn nek breek op de gladde badkamervloer en nestel me voor de tv waar een spannende aflevering van "a touch of Frost" op de BBC is.
Moe en voldaan na de eerste Grand Prix dag val ik lekker in slaap.

Patrick Huisman en Robert Doornbos


Zondag 11 juli, "Raceday"

Om 5.30 uur gaat de wekker weer af, even douchen, ontbijten en de bus in om 6.30 uur.
Als we aankomen op het circuit blijkt dat er al circa 3/4 van de F1 fans aanwezig zijn, jemig wat een mensen.
Er worden er ruim 120.000 geteld.............Alle snack faciliteiten draaien al op volle toeren, ik neem weer een warme coco met donuts, kijk wat rond bij de stands, vind nog een mooie earplugtube van BAR en zoek mijn plek op de tribune weer op.
Daar begint net de race voor de Masseratie troffee. Een race waar er niet wordt gekeken wat deze Masseraties dan wel kosten, want er vallen harde klappen.
De race wordt afgevlagd met de rode vlag door een frontale klapper van twee van de Masseratie.
Na de race zien we de rijders parade van de Formule 1waar alle fans van alle coureurs hun favorite coureur toe kunnen juichen
De coureurs staan hier op een open vrachtwagen en rijden het circuit rond.
Dan komen de Posches aan bod, een race over 12 ronden waarin Patrick Huisman na een goede start het gevecht aan gaat met Graff, als Patrick zijn banden het gaan begeven lukt het hem niet meer om verder te komen en eindigt hij op een 6e plek.


Drivers parade


13.00 uur de start van de 2004 Formula 1 Foster's British Grand prix - Silverstone

Na de opstelling op de grid naast de mooie Foster dames volgt de start procedure.
Als alle monteurs van de grid zijn verdwenen gaan de bolides op weg voor de opwarmronde en kijken
circa 121.000 toeschouwers met ingehouden adem naar de start van de 11e race van het seizoen.
Raikonen maakt een geweldige start en heeft na 3 ronden al 3 seconden voorsprong op Barrichello.
Daarachter volgen Button en Schumacher
Al na 8 ronden krijgen we de eerste pitstops wat inhoud dat deze mannen voor een 3 stops strategie gaan.
Rubens ( 8,2) komt als eerste binnen direct gevolgd door Kimmie (7,5) waardoor Schumacher de 1e plaats in handen kan nemen en ook de snelste ronde neerzet 1:18:739.
Na 15 ronden komt Schumacher binnen (9,3) met 23,3 seconden voorsprong op Kimi, en heeft Schumacher dus een twee stops strategie, en behoud bij terugkeer nipt zijn eerste plek.
In de 17e ronde rijdt Fisichella al op een 5e plek en Alonso op een 10e plek.
Panis valt uit door een afgaande brandblusser in zijn wagen en ziet niks meer.
De 20e ronde, Kimi kruipt in de versnellingsbak van Schumi, maar moet in de 27e ronde de pits in voor banden en brandstof en kan Schumi verder uitlopen van Kimi.
24e ronde, Bruni krijgt een penalty omdat hij een blauwe vlag heeft genegeerd
en in de 27e ronde komen Raikonen en Barrichello binnen.

The Grid en de Start met Kimi op kop...

De Pitsstraat en BJenson Button...


Halverwege de race is de stand alsvolgt:
1e Schumacher, 2e Raikonen, 3e Barrichello, 4e Button, 5e Truli, 6e Fisichella, 7e Montoya en 8e Webber.


Na 31 ronden gaat het fout voor Minardi, Bruni sleurt de brandstofslang mee bij zijn pitsstop waardoor Baumgartner niet meer kan tanken en valt stil op het circuit.
Schumi maakt zijn 2e en laatste pitsstop in de 37e ronde (9,5) en komt vlak voor Raikonen weer de baan op, maar Raikonen zal nog een keer moeten stoppen en dat zal een voorsprong op gaan leveren van ruim 25 seconden voor Schumacher.
Schumacher gaat nu wat rustiger rijden en "drukt" hiermee Raikonen om zo Barrichello de kans te geven om dichter bij Raikonen te komen en ook de 2e plaats op te kunnen eisen voor Ferrari.
Maar na 40 ronden gooit Truli roet in het eten voor Ferrari, want er breekt bij zijn linker achterwielophanging iets af
en vliegt Truli bij Bridge en Abby er met een lelijke smakker van het circuit af, knalt in de bandenstapels en slaat over de kop.
Hij komt in de grindbak op zijn pootjes terecht, hierbij vermeld Olaf Mol één van zijn prachtige uitspraken
"godsammetieten wat is die auto plat"..... Truli komt gelukkig ongeschonden uit zijn auto.

De crash van JarnoTrulli


Met nog 16 ronden te gaan krijgen we een sprintrace tussen Schumacher, Raikonen en Barrichello.
Door het ongeval met Truli komt de pacecar het circuit op en de voorsprong van Schumi valt terug van 25 tot 3 seconden.
Schumacher kan zijn 1e plaats behouden en wint met 4,2 seconden voor raikonen zijn 80e Grand Prix.
Hij reed de 308,355 km in 1:24:42:700 uur met een gemiddelde snelheid van 218,403 km/hr

pace car en dan de herstart

 

Alonso en Heidfeld

 

Schumi wint en komt wederom op het podium

 


Uitslag:

1e Michael Schumacher
2e Kimi raikonen
3e Rubens barrichello
4e Jenson Button
5e Juan Pablo Montoya
6e Juan Carlo Fisichella
7e David Coulthard
8e mark Webber


Wat zagen we nog meer dit weekend :

Choppers op zaterdag en de Red Arrows op de zondag...

the Foster girls en the Masseratie race


Na deze prachtige Grand Prix moet ik afscheid nemen van Silverstone en ga ik op weg naar de bus
die om 16.00 uur vertrekt.
12 uur later ben ik weer in Den Haag en kan ik terug kijken op een geweldig weekend.
Met dank aan Ticket + Travel voor de goede zorgen.
Tot volgend jaar tijdens de Grand Prix van Magny Course.
 

Terug naar startpagina