19 oktober 2010

Het is nog stevig bewolkt als we op maandagmorgen 4 oktober arriveren bij pitbox 19 op Circuit Park Zandvoort. In de pitbox staat een blauwe Tesla Roadster op te laden, gewoon aan een snoer in het stopcontact. Buiten staat een oranje Roadster Sport. Een derde Tesla arriveert zoemend bij de pitbox, we zijn compleet! Als Len Hulsbos ons welkom heet voegt ook coureur en Le Mans winnaar Jan Lammers zich bij het gezelschap.

We zijn hier om kennis te maken met de mogelijkheden van de Tesla Roadster en met coureur Len Hulsbos, de initiatiefnemer van deze ochtend. Hulsbos is finalist in de Dunlop Drivers Challenge en besloot dat hij zijn coureursambities wilde combineren met het promoten van een andere manier van mobiliteit. “Hoe krijg ik dat stemmetje in mijn hoofd stil?”, was een van de vragen die hij zichzelf stelde toen hij de finale bereikte van de Dunlop Drivers Challenge. Deze ‘Idols voor would-be coureurs’ geeft hem de kans om zijn licentie te behalen en een officiële test bij het Fanzonly raceteam. Dat stemmetje achter in zijn hoofd kennen we allemaal wel: ben ik wel goed bezig hier op deze planeet?

Hulsbos ziet zijn deelname aan de Dunlop Drivers Challenge als een kans om van zijn jeugdpassie een “maatschappelijk betrokken project te maken. Ik heb regelmatig discussies met mensen die elektrisch rijden wegwuiven als een soort toekomstmuziek en het momenteel onhaalbaar achten. Daar wil ik met deze dag een einde aan maken. Het is snel, leuk, niet schadelijk voor het milieu en daarnaast gewoon ‘the right thing to do”. Hulsbos zorgde voor een kleine maar voor Nederlandse begrippen unieke samenkomst van de elektrisch aangedreven Tesla Roadsters van Tesla importeur Rogier Kroymans, Alef Arendsen van de website ‘The New Motion’ en trendblogger Nalden. “Elektrische auto’s moeten uit het verdomhoekje van geitenwollen sokken en hier kunnen we laten zien wat er nu al mogelijk is met auto’s op stroom. We zetten de elektrische auto in de spotlights op een leuke manier”.

Alef Arendsen van www.thenewmotion.com en een early adopter als het gaat om elektrisch rijden vult aan: “Deze dag draait om ‘De coureur van de toekomst’, mensen met een passie voor (hard) rijden en een realistische kijk op de ontwikkeling van mobiliteit. Het is niet realistisch om vast te houden aan auto’s die werken met verbrandingsmotoren aangedreven door fossiele brandstoffen, hoe leuk ze ook kunnen zijn. Daarnaast zijn we qua ontwikkeling zo ver dat je met een elektrische auto ook in 3,7 seconden naar de 100 kunt en een bereik van 288 km hebt. Dat gaan we vandaag laten zien”.

Circuitverkenning
Tijd om in te stappen voor een circuitverkenning. De blauwe Tesla is ondertussen opgeladen en ook de twee andere Tesla’s staan klaar voor vertrek. Als de deuren van de pitlane open gaan brult de dagelijkse realiteit van de verbrandingsmotor de pitbox in. De rensportschool werkt met Renault Clio’s 2 liter en dempers schijnen daar niet op te zitten. Een wolkje Porsches staat wat verderop in de pitstraat warm te draaien en iemand parkeert met veel gevoel voor drama een Lamborghini Gallardo voor de box naast de onze. Ik grijp een helm en stap in bij Jan Lammers. We zoemen zachtjes de pitbox uit. Lammers ´geeft gas´ voor zover je daar bij een elektrische auto van kunt spreken en we duiken de Tarzanbocht in. De Tesla heeft een enorme hoeveelheid koppel onderin en vliegt door de Gerlach / Hugenholtz bochtencombinatie. In de spiegel zie ik de andere twee Tesla’s volgen. Een uniek gezicht!

Ik praat met Jan Lammers over elektrisch racen. Volgens Lammers is dat op dit moment nog geen realiteit, aangezien auto’s als de Tesla weliswaar razendsnel accelereren, maar nog een beperkte actieradius hebben op vol vermogen. “Na een kwartier voluit knallen moet je weer aan de lader en dan is een training van een uur en een kwalificatie op zaterdag wat lastig”. Niettemin gaan de ontwikkelingen razendsnel dus wat niet is kan beslist komen. Als we door de Van Lennep bocht zoeven merkt Lammers op dat hij eigenlijk nog nooit in een raceauto op volle snelheid een gesprek heeft gevoerd. Niet zo vreemd, want in een gewone racer kan je elkaar niet verstaan.
We accellereren vol richting de Audi S. Jan Lammers wijst op een troep spreeuwen direct langs de baan: "Kijk nou, die beesten blijven gewoon zitten". En dat terwijl we met een gangetje van tegen de 150 km/u langs komen blazen. De twee Tesla's achter ons zijn ook niet in staat de vogels van hun á propos te brengen. De Renaults Clio van de rensportschool die al brullend na ons het circuit op gaan veroorzaken echter wel een wolk vogels. Hoeveel duidelijker kan je milieuvriendelijkheid nog weergeven?

Is de toekomst van de racerij elektrisch? Misschien. Het levert in ieder geval minder geluidsoverlast op voor de omgeving, maar het is ook wat saaier om naar te kijken aangezien je een auto niet meer de baan ‘hoort rondgaan’. Ontegenzeggelijk is wel dat elektrische auto’s al tot veel meer in staat zijn dan dienen als boodschappenkarretje, dat is vandaag wel bewezen. De Tesla’s haalden tegen de 190 km/u op het rechte stuk en ik heb de snelheidsmeter meer boven dan onder de 150 zien staan terwijl ik met Lammers meereed. Len Hulsbos heeft zijn punt gemaakt: elektrisch rijden is leuk!

Tekst + fotografie: Michiel Mulder / Corsa Media