19 oktober 2010
Het is nog stevig bewolkt als we op maandagmorgen 4 oktober arriveren bij pitbox 19 op Circuit Park Zandvoort. In de pitbox staat een blauwe Tesla Roadster op te laden, gewoon aan een snoer in het stopcontact. Buiten staat een oranje Roadster Sport. Een derde Tesla arriveert zoemend bij de pitbox, we zijn compleet! Als Len Hulsbos ons welkom heet voegt ook coureur en Le Mans winnaar Jan Lammers zich bij het gezelschap.
We zijn hier om kennis te maken met de mogelijkheden van de Tesla Roadster en met coureur Len Hulsbos, de initiatiefnemer van deze ochtend. Hulsbos is finalist in de Dunlop Drivers Challenge en besloot dat hij zijn coureursambities wilde combineren met het promoten van een andere manier van mobiliteit. Hoe krijg ik dat stemmetje in mijn hoofd stil?, was een van de vragen die hij zichzelf stelde toen hij de finale bereikte van de Dunlop Drivers Challenge. Deze Idols voor would-be coureurs geeft hem de kans om zijn licentie te behalen en een officiële test bij het Fanzonly raceteam. Dat stemmetje achter in zijn hoofd kennen we allemaal wel: ben ik wel goed bezig hier op deze planeet?
Hulsbos ziet zijn deelname aan de Dunlop Drivers Challenge als een kans om van zijn jeugdpassie een maatschappelijk betrokken project te maken. Ik heb regelmatig discussies met mensen die elektrisch rijden wegwuiven als een soort toekomstmuziek en het momenteel onhaalbaar achten. Daar wil ik met deze dag een einde aan maken. Het is snel, leuk, niet schadelijk voor het milieu en daarnaast gewoon the right thing to do. Hulsbos zorgde voor een kleine maar voor Nederlandse begrippen unieke samenkomst van de elektrisch aangedreven Tesla Roadsters van Tesla importeur Rogier Kroymans, Alef Arendsen van de website The New Motion en trendblogger Nalden. Elektrische autos moeten uit het verdomhoekje van geitenwollen sokken en hier kunnen we laten zien wat er nu al mogelijk is met autos op stroom. We zetten de elektrische auto in de spotlights op een leuke manier.
Alef Arendsen van www.thenewmotion.com en een early adopter als het gaat om elektrisch rijden vult aan: Deze dag draait om De coureur van de toekomst, mensen met een passie voor (hard) rijden en een realistische kijk op de ontwikkeling van mobiliteit. Het is niet realistisch om vast te houden aan autos die werken met verbrandingsmotoren aangedreven door fossiele brandstoffen, hoe leuk ze ook kunnen zijn. Daarnaast zijn we qua ontwikkeling zo ver dat je met een elektrische auto ook in 3,7 seconden naar de 100 kunt en een bereik van 288 km hebt. Dat gaan we vandaag laten zien.
Circuitverkenning
Tijd om in te stappen voor een circuitverkenning. De blauwe Tesla
is ondertussen opgeladen en ook de twee andere Teslas staan
klaar voor vertrek. Als de deuren van de pitlane open gaan brult
de dagelijkse realiteit van de verbrandingsmotor de pitbox in. De
rensportschool werkt met Renault Clios 2 liter en dempers
schijnen daar niet op te zitten. Een wolkje Porsches staat wat
verderop in de pitstraat warm te draaien en iemand parkeert met
veel gevoel voor drama een Lamborghini Gallardo voor de box naast
de onze. Ik grijp een helm en stap in bij Jan Lammers. We zoemen
zachtjes de pitbox uit. Lammers ´geeft gas´ voor zover je daar
bij een elektrische auto van kunt spreken en we duiken de
Tarzanbocht in. De Tesla heeft een enorme hoeveelheid koppel
onderin en vliegt door de Gerlach / Hugenholtz bochtencombinatie.
In de spiegel zie ik de andere twee Teslas volgen. Een
uniek gezicht!
Ik praat met Jan Lammers over elektrisch racen. Volgens
Lammers is dat op dit moment nog geen realiteit, aangezien autos
als de Tesla weliswaar razendsnel accelereren, maar nog een
beperkte actieradius hebben op vol vermogen. Na een
kwartier voluit knallen moet je weer aan de lader en dan is een
training van een uur en een kwalificatie op zaterdag wat lastig.
Niettemin gaan de ontwikkelingen razendsnel dus wat niet is kan
beslist komen. Als we door de Van Lennep bocht zoeven merkt
Lammers op dat hij eigenlijk nog nooit in een raceauto op volle
snelheid een gesprek heeft gevoerd. Niet zo vreemd, want in een
gewone racer kan je elkaar niet verstaan.
We accellereren vol richting de Audi S. Jan Lammers wijst op een
troep spreeuwen direct langs de baan: "Kijk nou, die beesten
blijven gewoon zitten". En dat terwijl we met een gangetje
van tegen de 150 km/u langs komen blazen. De twee Tesla's achter
ons zijn ook niet in staat de vogels van hun á propos te brengen.
De Renaults Clio van de rensportschool die al brullend na ons het
circuit op gaan veroorzaken echter wel een wolk vogels. Hoeveel
duidelijker kan je milieuvriendelijkheid nog weergeven?
Is de toekomst van de racerij elektrisch? Misschien. Het levert in ieder geval minder geluidsoverlast op voor de omgeving, maar het is ook wat saaier om naar te kijken aangezien je een auto niet meer de baan hoort rondgaan. Ontegenzeggelijk is wel dat elektrische autos al tot veel meer in staat zijn dan dienen als boodschappenkarretje, dat is vandaag wel bewezen. De Teslas haalden tegen de 190 km/u op het rechte stuk en ik heb de snelheidsmeter meer boven dan onder de 150 zien staan terwijl ik met Lammers meereed. Len Hulsbos heeft zijn punt gemaakt: elektrisch rijden is leuk!
Tekst + fotografie: Michiel Mulder / Corsa Media