De
Jan Lammers Collectie Een 1 op 43
'autobiografie' van één van werelds meest allround
autocoureurs, Jan Lammers.
Op bezoek bij Paol in Rijswijk, de
beheerder/bouwer/verzamelaar van de Jan Lammers Collectie
in Rijswijk.
Bij binnenkomst in Galerie
Paol, worden we hartelijk ontvangen en
verwelkomd door de beheerder himself. Jazeker,
het geheel mag absoluut het predicaat Galerie
dragen, want het betreft een gang van 11 meter lang, met
in het midden een deel van 1,5 mtr breed. In dat deel
bevinden zich de twee vitrines, waarin de Jan Lammers
Collectie is ondergebracht.
Eén brede vitrine waar Jan`s carrière in modelauto`s
[en nog veel meer!] staat uitgestald, plus een smalle
vitrine waarin onder meer Jan`s Slotemakers- en Racing
for Holland periode te bewonderen is. Het geheel wordt
uitstekend belicht door een riante lichtkoepel in het dak
en 's-avonds met spots..
Maar eerst even een nadere toelichting op de Galerie
Paol. Bij binnenkomst kijk je direct tegen een eerste
vitrine met de verzameling racewagens
aan, waar Paol zon 25 jaar geleden mee begonnen is.
Er staan een tiental F1 bolides in schaal 1:18 in, met
daarnaast hun broertjes in 1:43.
Verder zien we enkele F1 Polistil modellen en zelfs een
door Paol zelfgemaakt houten model van de Tyrell
zeswieler, Daaronder bevinden zich de 1:43 modellen van
o.a. Nigel Mansell, Arie Luijendijk, Michel Bleekemolen,
Tom Coronel en vele anderen.
Even verder hangt een stoer schilderij van een F1 bolide in actie,
gemaakt door John Visser. De snelheid, actie, rubber en
olie spat er vanaf!
Verder hangen er veel fotos en posters van Jan en
andere coureurs aan de muren. Teveel om ze allemaal te
beschrijven.
Natuurlijk zijn wij in de eerste plaats geïnteresseerd
in die van Jan. Enkele vallen op, zoals een zwart
wit geblokte vlag naar het concept van de Racing
for Holland blokken, met namen erop. Bij onze vraag om
uitleg, verteld Paol vol trots dat hij die
finishvlag van zijn familie heeft gekregen.
Zijn zoon David verkocht de blokken aan
familieleden, om geld in te zamelen voor een reisje naar
de 24 uur van Le Mans 2004 voor Paol`s vijftigste
verjaardag.
Er hangen ook opvallend veel fotos van Jan`s Dakar
avonturen. Paol vertelt het verhaal achter een canvasdoek
van de 2010 Jumbo Ginaf. Dit heeft Randall Lawson voor
hem geregeld en toen Jan een keer op bezoek was vroeg
Paol of hij dat wilde signeren, nam Jan het doek van de
muur keerde het onderste boven en signeerde hem netjes.
Deze bijzondere actie kwam voort uit het avontuur waar
Jan met de Jumbo truck op zijn dak ging. Dit is Jan bij
uitstek, vol humor.
Ook hangt er een foto van het allereerste bezoek
van Jan aan Galerie Paol in 2008.
Aan het eind van de gang hangt een collage met alle Domes waar Jan in gereden heeft. Daar
tegenover een ingelijste set
handschoenen van Jan waarmee hij de Kadett
bestuurde, tijdens de Tulpenrally in 1979. Eronder hangt
een lektuurbak met het mooie fotoboek van de Jan Lammers
Collectie plus een tiental bladen en tijdschriften, waar
Paol met zijn Collectie in vermeld staat.
Voor we naar de Jan Lammers vitrines gaan,
drinken we een kopje koffie en brandt Paol los met
verhalen over zijn belevenissen in de autosport, welke
allen te lezen zijn op zijn website
www.paol.nl . Natuurlijk vragen wij hem wat
de drijfveer is achter zijn collectie. Hierop verteld
Paol vol trots over het ontstaan van de collectie en de
interesse van Jan Lammers zelf. De leukste anekdote is de
zoektocht naar de Dome #9. Nog niet zo goed bekend met de
modelauto-wereld, ging Paol stad en land af om dit model
te verkrijgen, echter zonder resultaat. Hierop verstuurde
hij een mail aan de Dome fabriek in Japan. Hij kreeg een
leuke mail terug met een aantal adressen in Duitsland en
België die hij moest aanschrijven. Om een lang verhaal
kort te maken kwam het hier op neer dat hij van een
leverancier in België te horen kreeg dat deze drie
modellen had afgeleverd bij Wapstad, een modelwinkel voor
treinen en modelbouw in, jawel Rijswijk, notabene op een
steenworp afstand van zijn huidige woning... Na enige
modellen in de bewuste winkel te hebben verschoven kwam
de Dome te voorschijn. Via Japan was hij uiteindelijk
weer in zijn eigen woonplaats terecht gekomen,
fantastisch toch?
Verder vertelt Paol dat hij zijn decals zelf maakt en
vele bijzondere materialen gebruikt bij de bouw van de
modellen, van een leeg make-up tubetje tot aan oude
giropasjes toe. Vele modellen bouwt Paol vanaf foto's op
het internet na, maar mooier vindt hij het om naar een
evenement te gaan, aldaar de wagens van Jan Lammers te
fotograveren en deze daarna, met zijn eigen foto's als
voorbeeld na te bouwen.
Enige voorbeelden van het bouwproces; 20 Mustangs , de Lambada , Ralt Toyota , Ensign F1 .
Na de koffie met verhalen, gaan we de Galerie
weer in
en verteld Paol vol enthousiasme enkele
opmerkelijkheden bij de vitrines van de Jan Lammers
Collectie.
We beginnen bij de kleine vitrine, waar we allereerst een aantal
modellen vinden uit de periode dat Jan bij Slotemakers
Slipschool reed en daar opgeleid werd door
zijn mentor Rob Slotemakers. Daarna switchen we naar de grote vitrine om alles op jaartal te kunnen
volgen.
Na de Slotemakers periode komen we bij het decennium
1970 t/m 1979 aan. Een decennium met als
hoogtepunten Jan`s eerste kampioenschap 73 en
74 in de Simca 1000 en in 76 in de Opel
Kadett GTE. Hier begon Jan ook aan zijn eerste rondes in
de open racewagens, het Europees Kampioenschap Formule 3
in de Ralt Toyota en zijn entree in de Formule 1 met de
Shadow Ford DN9. In het decennium
1980 t/m 1989 testte Jan o.a. de Lotus F1 en
de Brabham F1. Ook werd hij in 1982 door Ferrari benaderd
om de verongelukte Gilles Villeneuve te vervangen, maar
door een gebroken duim kon hij hier niet op ingaan.
Verder reed hij tijdens zijn F1 periode ook nog in de
ATS, de Ensign en de Theodore. Gedurende dit decennium,
won Jan tevens twee maal het Europees kampioenschap in de
Renault R5 Turbo cup. Ook maakte Jan zijn debuut op Le
Mans met een Porsche 956. In 85 reed Jan in Amerika
zijn rondjes in de Indy wagens. In 86 stapte Jan in
bij Jaguar, waarmee hij in '88 zijn 24 uur Le Mans en
Daytona overwinningen behaalde.
Ook runde Jan in '88 het Opel Lotus Team met vele jonge
rijders. In het decennium 1990 t/m 1999 maakte Jan na tien jaar zijn
rentree in de f1 met de March Ilmor C191. Helaas was
hiermee geen kans weggelegd voor Jan, om door te breken
in de F1. Wel won hij vele races in Japan met de Toyota
en behaalde daar het All Japan Sportscar Championship. In
Engeland reed Jan met de Volvo 850 in het BTCC. In het decennium
2000 t/m 2009 richtte Jan samen met Mark
Koense Racing for Holland op en
presteerde daarmee vaak beter, dan menig fabrieksteam op
Le Mans! In 2003 sloot Jan zijn allereerste truckrace op
Assen af met een overwinning. Naast vele andere
raceklassen, reed Jan ook weer enkele races op Daytona.
In 2005 werd Jan teammanager van het Nederlandse A1 GP
Team. In 2008 richtte Jan zich op de BMW i Cup met vier
BMWs van het Racing Team Holland. Later werd er
gereden met de Ford Mustangs van dit Team in de GT4. Ook
gaf Jan in '09 een show weg in het Gelredome met de
Tractor Pulling Lambada van Dingerink. In
de jaren 2010 t/m 2012stortte Jan zich in het Dakar
avontuur. Eerst met de Jumbo Ginaf en later met zijn
eigen Racing for Holland truck. Dat jaar runde Jan ook
een periode het Super League Formula team van PSV. Naast
de vele gastraces, reed Jan dit decennium ook samen met
Phil Bastiaans in de GT4 klasse met een Porsche.
In 2011 reed Jan zijn 22e en voorlopig laatste Le
Mans Maar we hopen natuurlijk Jan toch weer terug
te zien aldaar. In 2013 t/m heden reed en rijdt Jan vele
gastraces. We zien Jan vaak te gast bij de Scirocco R Cup
in het voorprogramma van het DTM. De laatste race pakte
Jan pole en werd tweede. Bovenop de grote vitrine pronkt
een door Paol gemaakte replica
van een helm van Jan als kroon op zijn werk.
Zo zijn wij in vogelvlucht [voor zover dat kan met een
kleine vierhonderd [!] modellen] door de Jan Lammers
Collectie heen gewandeld. Er valt natuurlijk veel meer te
vertellen over Jan, maar iedereen die meer wil weten over
de carrière van Jan Lammers, raden wij aan om de
collectie op te zoeken op de website van Paol, www.paol.nl . Hier vind je ook een Exel
overzicht van de collectie. Ook heeft Paol in een aantal
bladen gestaan met Interviews.
Als we na een uurtje of wat te hebben nagepraat bij een
drankje willen opstappen, staan we toch weer even stil
bij de vitrines.
Je raakt gewoon niet uitgekeken op de Jan Lammers
Collectie. Net als al vele autosportliefhebbers die de Jan Lammers Collectie al
hebben bezocht.
Op de terugweg blijft het nog lang stil in de auto. Het
is dan ook een unieke collectie waar je niet anders als
stil van worden kunt. Een autobiografie van
één van werelds meest veelzijdige autocoureurs, Jan
Lammers.
Een enthousiaste
autosportliefhebber.
|