24 HEURES DU MANS - 48 HEURES DU PAOL
Dome
Judd no. 15 - Jan lammers, Chris Dyson, Kaneishi
Katsutomo,
Dome judd no. 16 - Tom Coronel, Justin Wilson en Ralf
Firman.
Racing For Holland & Lemans Site
|
Het is woensdag 9 juni 2004,
Al weer ruim 7 maanden geleden dat ik mijn 50e
verjaarscadeau van de familie kreeg om de
24 uur van LeMans mee te gaan mogen maken. Voor mij
betekende dat de 48 uur van LeMans,
want ik heb alles er uit gehaald wat er uit te halen was
en heb fantastische dagen gehad.
Hieronder kun je mijn belevenissen lezen van de 4 dagen
LeMans.
Misschien wat te veel tekst, maar dat kan mij geen bal
schelen, deze ervaring zal ik nooit vergeten.
Zo rond 10 uur had ik alles in de auto wat ik bedacht
nodig te hebben en ben ik richting
Chartres vertrokken. De Primera rijd verrukkelijk, Marie
( mijn navigatie maatje) brengt me
op een zeer gemakkelijke manier dwars door Parijs, naar
Chartres alwaar mijn Formule 1
hotel op mijn wacht. Ik ben er met enkele koffie pauzes
om 17 uur. Na een hap van McDonald duik ik mijn bed in.
Donderdag 10 juni,
Het is
9 uur als ik bij het hotel wegrijdt, richting LeMans,
waar ik om 11 uur mijn auto op het
parkeerterrein bleu plaats. Redelijk vlakbij
mijn tribune 23 en met een goede catering in de
buurt die mij, als ik bij de auto ben, de nodige
etenswaren en drinken bezorgen voor een
redelijke prijs en een vriendelijke bediening.
Met alle fototoestellen en wat te drinken ga ik het
circuit op, op zoek naar mijn tribune,
welke een fantastische blik op de 2 chicanes vlak voor
het rechte stuk en een goed uitzicht
over dat rechte stuk richting de pits(straat) start en
finnish geeft .
|
Daarna ben ik het circuit
gaan verkennen, langs de hoofd tribunes tegenover de
pitboxen richting de paddock
kom ik twee Fransosen tegen die mij de onderdoorgang naar
de pits vragen.
Dat weet ik zelf ook niet maar zij hebben een
special invitation bij zich en ik besluit dat
ik met hen mee zal zoeken.
Wat het beste besluit is van het hele weekend. We
wandelen met zn drieen langs alle securety heen zo
recht de pits in.
Zodra ik bij de vrachtwagens van Racing for Holland ben
gearriveerd gaan de Fransosen hun weg, een box in,
en ik dank hen voor hun hulp.Daar
begint het feest, ik loop tussen de mooie zwarte
vrachtwagens van Racing for Holland door,
zie stapels banden liggen met de mooie gele velgen die
onder de Dome Judds van Jan en Tom zitten,
ik kom vriendelijke monteurs tegen, niemand vraagt wat ik
kom doen, iedereen laat mij mijn gang
gaan en geven netjes antwoord op de vragen die ik aan hen
stel. Zo loop ik via de achteringang de
pitboxen binnen en sta dan achter de twee Dome Judd's nr.
15 en 16 wagens van het Racing for Holland Team.
Met
groot respect sla ik de werkzaamheden van de monteurs
gade en geniet van dit moment,
neem wat fotos en zorg dat ik niet in de weg loop
bij de mannen die daar aan het werk zijn.
Eén van hen legt mij een en ander uit en verteld dat ze
met wagen no 16 veel problemen hebben.
Ik dank de mannen dat ik hier even mocht kijken, wens hen
heel veel succes en ga dan de pit box
aan de voorkant uit. Daar gaat opnieuw een andere wereld
voor mij open en loop langs alle teams,
neem fotos en stel hier en daar een vraag, welke
mij in alle talen verteld wordt.... grin......
het geeft me een geweldig gevoel hier te zijn.
Maar
het Racing for Holland team blijft mijn aandacht trekken
en als ik alle andere teams heb gezien,
fotos heb gemaakt van alles wat er maar viel te
zien, loop ik terug naar "mijn team".
Waar inmiddels Tom Coronel gearriveerd is en zijn
stoeltje aan het prepareren is. Ik ben op hem
afgelopen en heb hem gevraagd na wat uitleg over mijn
cadeau en of hij zijn handtekening erop wilde
plaatsen.
Hij vond het hartstikke leuk en deed dat graag en vond
eigenlijk dat de familie ook hen hadden moeten
sponseren....
Na wat info over de wagens ben ik op Jan Lammers
afgestapt en heb hem hetzelfde gevraagd. Ook hij vond het
hartstikke leuk en heeft op de vlag nog een felicitatie
voor mijn verjaardag geplaatst.
Jan had het erg druk en ik heb hem verder niet lastig
gevallen
|
|
Via de achterkant
van de boxen vervolgde ik mijn weg, waar ik Justin Wilson
tegen het lijf liep, ook hij tekende en
vertelde mij over de wagen no 16 welke nogal wat
problemen vertoonde maar hij had er een goed gevoel bij
dat alles
op tijd zou goed komen. Via de achterkant van de pit
boxen ben ik naar de hospitality units gewandeld. Daar
trof ik
Chris Dyson en Ralf Firman aan voor hun handtekening, ook
met hen heb ik een kort praatje gemaakt..... fantastische
allemaal. Via de hospitality units ben ik de hoofd
tribune opgewandeld waar je een ontiegelijk mooi zicht
hebt op
het rechte stuk. Daar heb ik op mijn gemakje bij zitten
komen van alles wat ik zojuist had meegemaakt en heb wat
gegeten.
|
|
Op mijn
terugweg ben ik nog even langs de hospitality units
gewandeld om te kijken of Kaneishi Katsutomo al
gearriveerd was. Ik had geen flauw idee hoe hij eruit
zag. Er zat een japanner bij de tv voetbal te kijken en
dacht
dat moet hem zijn. En ja hoor..... bent u mister
kaneishi? vroeg ik hem, jawel en met wat geknik en
een
vriendelijk gezicht tekende hij ook mijn vlag. Ook met
hem heb ik een paar woorden gewisseld en had nu alle
teamleden op mijn vlag staan. tijdens het terug lopen
naar de paddock liep ik ook nog Peter Kox en Johnny
Herbert tegen het lijf welke ook hun krabbel hebben gezet
op de vlag. Ook kwam ik Allen McNish tegen welke
zijn gezicht ik aan het lachen maakte en mij een
hai toeriep toen ik hem toesprak met zijn
eigen woorden van
tv voorspellen met Allen hij had te veel
haast om zijn krabbel neer te zetten. Het was inmiddels
19 uur en heb
me genesteld op de tribune om de trainingen te volgen van
de wagens.
|
|
Het is een geweldig gezicht (en geluid) om de bolide's
langs te zien en horen komen, machtig is het als zij hun
uitlaten
verlichten met een flinke steekvlam van de naverbranding
bij het inhouden van de bochten.
Nummer 16 heeft nog steeds veel problemen en komt niet
veel op de baan.
Om 24 uur is het afgelopen en ben ik naar mijn auto
gegaan en ben gaan slapen?....
Vrijdag
11 juni,
De
eerste nacht in de auto is mij niet zo goed bevallen,
maar 6 uur later en na twee croissants en een bak thee en
koffie
ben ik weer het circuit op gegaan, langs alle tribunes en
langs enkele kramen gelopen waar men weer alle goed
bedoelde
herinneringen tegen redelijke prijzen kan kopen. Daar
vind ik ook het 1:43 model van de Toyota TSO010 no 38
waar
Jan Lammers in 1993 mee op LeMans heeft gereden met
G.Lees en J.M.Fangio en 8e
waren geworden. Ook heb ik een
programmablad gekocht waarbij de DVD van de classicer
film van Steve McQueen LeMansbij zat verpakt.
Verder heb ik de beroemde Dunlop brug over
het ciruit op de foto gezet, een brug welke bij kenners
staat voor het circuit
van LeMans. En natuurlijk ben ik naar het museum van
LeMans geweest.
|
|
|
Daar stonden zo veel mooie oude
bolide's waarvan er velen op het circuit hebben gereden
in de loop der jaren.
Ook stond de Silk Cut Jaquar no 2 daar, waar Jan Lammer
in 1988 de race mee heeft gewonnen samen met
Andy Wallece en Johnny Dumfries. Na een stevige bak
koffie in het museum ben ik op weg gegaan naar de bus
welke mij naar LeMans Ville zou brengen voor de Parade
des Pilotes.
Nooit eerder heb ik zo een hartelijke parade meegemaakt.
Ik zat
op een terras langs de route vlakbij een stoplicht met
een lekker biertje naast enkele Britten.
Tijdens het wachten op de parade reden er van allerlei
fantastische bolides langs en door de prachtige
uitspraken van de Britten kregen zij bijna elke dikke bak
aan een vette burnout en een hoop motor gebrul........
ik heb zitten genieten. De Parade was er niet minder door
want naast het voorstellen van de coureurs welke
elk team in een oud barrel zat en fotos en hand
tekeningen uit deelden, was het publiek fantastisch
enthousiast
en moedigde de coureurs aan, je kon het niet laten om
daar aan mee te doen.
|
|
|
Ook
liepen er allerlei bands mee, Schotse pijpeliers,
Braziliaanse mevrouwen, Commedy bands, Majorettes,
Clowns in een barrel, de Hawaians Tropical
Girls.....zucht....., en ook veel vooral Britse
automobiel clubs zoals de
Corvettes, Ferraris, Porsches, Alpines,
Rileys, Lagondas, Marcoss,
Allards, en dikke TVRs. En aan het einde een
club van héééél vééél prachtige Harley Davidson's.
Het was echt een ontiegelijke prachtige Parade des
pilotes. Na de bus weer te hebben gevonden reden we terug
naar het
circuit en na een flink broodje Kebab ben ik de auto weer
ingekropen.
Ook de vrijdag kon niet meer stuk.
|
|
Zaterdag 12 juni,Na een iets betere nacht in de
auto, onder het geknal van mooi illegaal vuurwerk de hele
nacht door was de Race Day
aangebroken. Gepakt en in RFH tenue ging ik weer het
circuit op. Veel kramen bezocht en staan te kwijlen van
de mooie
auto modellen die er verkocht werden en ik een model 1:43
van mijn stripheld Michel Vaillante heb weten te
bemachtigen
waarmee de film opnamen gemaakt zijn in 2003 voor de film
LeMans.
Wat later heb ik mijn tribune opgezocht voor de
races van de classic Lemans wagens. welke een mooie
show weggaven.
Om 13 uur begon het protocol van de 24 Heures du
Mans De door in cabrio citroëns C3 aangevoerde
coureurs werden
voor de hoofd tribune aan het publiek voorgesteld en
iedere coureur deed zijn zegje, alle volkslieden van de
meedingende
coureurs werden gehoord, alle wagens stonden in de
oude 24 uurs pose opgesteld een prachtige
voorstelling dus.
Maar het belangrijkste en waar iedereen voor kwam zou om
16.00 uur van start gaan.
|
|
Jan Lammers start als 8e
van de 48 wagens, en klimt al snel op naar een mooie 4e
plaatst achter de sterke Audis.
Een waanzinnige race zal het dit jaar worden. Het publiek
vermaakt zich op het terrein van het circuit, er wordt
gefeest,
gegeten, gedronken, gekeken, gekocht de hele nacht door.
Het is een fantastisch gezicht om de bolides de nacht in
te
zien rijden....... hun verlichting oogverblindend door de
chicanes sturend en het oorverdovende gebrul van de 48
bolides
24 uur lang aan te horen geeft je het gevoel dat je
er aan mee doet.
|
|
|
Tussen het feest
gedruis door draait het reuzenrad door, welke een mooi
uitzicht geeft over het circuit, houden alle fans
hun favorites in de gaten. Tegenover de pitboxen heb je
een machtig overzicht wat er zoal in de pits gebeurt de
hele
nacht door. De Audis van J.J. Letho en Allan McNish
crashen maar kunnen hun weg vervolgen, De Corvette
schuift van
de baan en neemt de wagen van Paul Belmondo Racing
mee....... de Corvette wordt gerepareerd en kan zijn weg
vervolgen maar de de nummer 37 blijft in de
pits.............
Maar helaas na veel pech van "onze wagens" en
enkele uren verder met veel technische problemen klimt
Jan weer de baan op..... als 19e......Elektrische
problemen...... problemen met de brandstof filter........
dat nekt mijn favorite coureur op een podium plaats dit
jaar...... het race tempo is harder dan het vorige jaar
maar dat brengt hen geen gouden eieren.
|
|
|
Zondag 13 juni, Als de
zon het circuit weer gaat verwarmen en de eerste
zonnestralen het ochtend gloren aanmeld is het een
fascinerend gezicht hoe de bolides nog steeds hun weg
vinden. De ochtend verstrijkt,
|
|
|
|
De middag breek
aan......... de uren tikken door..... de overgebleven
bolides rijden hun rondes....en 24 uur later gaat Audi
als eerste over de streep...... en eisen alle drie de
podium plaatsen op, Jan eindigt na alle ellende op een
nette 7e
plek .....
Tom zijn wagen strand als hij op een 9e
plek ligt. Mede door de vele technische problemen wil het
dit jaar niet lukken,
en in het laatste uur als Ralf Firman de wagen no 16 in
de vangrail parkeert, nog wel terug kan komen in de pits
maar
zal niet onder de zwart wit geblokte vlag doorrijden.
|
|
|
Ook Peter Cox, met zijn
Ferrari 550 Maranello, winnaar van vorig jaar, die lang
op kop lag van de
GTS-klasse kende ook veel materiaal pech en moest de
overwinning aan de Corvettes laten.
|
|
|
16.00 uur.....De rust
keert weer.......... de fans rennen het circuit op om de
huldigingen bij te wonen. het feest gaat
nog even door. Het gevoel om erbij geweest te
zijn zal ik never nooit vergeten. Ik heb een ontiegelijk
mooie 24 uur
Du Mans mee gemaakt. jammer dat Jan en zijn team dit jaar
zo veel pech hebben gekend maar de inzet die ik bij het
team heb gezien en heb meegemaakt is zo goed, eigenlijk
niet te beschrijven, maar voor mij hebben zij de
48 uur Du Paol gewonnen.
|
|
|
Racing For Holland
Bedankt. en
allen die mij gesponserd hebben om dit te mogen
meemaken... |
|
Bezoek ook mijn F1
ervaringen op "Paol's F1 site"
|